Dornmethode

Mensen met nek-, rug- en gewrichtsklachten krijgen vaak te horen dat er niets meer aan te doen is. Dat je met de pijn moet leren leven. Vanuit de Dornmethode bekeken, is dat fundamenteel onjuist. Ons organisme is levend en herstelt zich zolang je leeft.Dorntherapie (2)

Onze wervelkolom is het stabiele omhulsel van het ruggenmerg, en de grootste bundel zenuwen die van de hersenen naar al onze zenuwen en organen voert.

Beenlengteverschil als basis

Problemen als rug-, nek-, schouder- en andere gewrichtsklachten, maar ook hoofdpijn en chronische problemen als scoliose, heup-, knie- en voetproblemen worden vaak veroorzaakt door beenlengteverschil. De basis van de Dornmethode is ook altijd de correctie van het beenlengte verschil. Bijna iedereen heeft een beenlengteverschil. We hebben misschien wel even lange benen, maar soms is er ruimte in het heupgewricht. Doordat de kop van het bovenbeen uit de heupkom schuift kan er ruimte ontstaan tussen de kniegewrichten en de enkelgewrichten. Dit verschil kan variëren van enkele millimeters tot wel 4 centimeters,

De grondbeginselen

De Dornmethode komt uit Duitsland en genoemd naar zijn ontdekker Dieter Dorn. Hij ontdekte dat je door middel van lichte manipulatie en bewegingen het beenlengteverschil, heup scheefstand en de wervelkolom weer kunt herstellen.Dorntherapie[1]

De behandeling is goed voor zenuwen en organen. Dit komt doordat de aansturing vanuit de hersenen door de wervelkolom naar de betreffende organen gaat. Als de wervels niet goed staan, komen de tussenwervelschijven en andere verbindingen onder druk te staan. Door de Dornmethode neemt de druk af. Dorntherapie is een zachte en veilige manier van manuele therapie. Voor het beste resultaat zijn 3 tot 5 behandelingen nodig.

Afvalstoffen afvoeren

Na de Dornbehandeling kan er spierpijn optreden. Het advies is om veel water en/of kruidenthee te drinken om de afvalstoffen snel en doeltreffend af te voeren. Het is ook verstandig om 2-3 dagen rustig aan te doen en zware inspanningen te vermijden.

Dorntherapie gaat heel goed samen met de Breussmassage. Deze laatste zorgt voor ontspanning.